Buzz marketing jest zjawiskiem coraz bardziej popularnym w świecie marketingu internetowego. Dzieje się tak z powodu wzrastającego znaczenia sieci w naszym życiu. Ważna jest też skuteczność jego działania w zwiększeniu sprzedaży.
Czym jest buzz marketing?
Nazwa buzz marketing jest alternatywą dla marketingu szeptanego (WoMM). Obie nazwy (ang. buzz – brzęczenie, word of mouth marketing – marketing „z ust do ust”) odnoszą się do przekazywania sobie bezpośrednio informacji na jakiś temat. W dawnych czasach zjawisko to objawiało się w formie tzw. „poczty pantoflowej”. Okazało się, że przekazywanie gorących informacji, plotek świetnie sprawdza się w Internecie. Wypowiedzi na forach i serwisach społecznościowych zaczęto wykorzystywać w służbie marketingu. Konsument poleca lub nie poleca określonego produktu innemu konsumentowi.
Jak to działa w praktyce?
Oczywiście buzz marketing, realizowany profesjonalnie znaczy dużo więcej niż tylko publikowanie opinii na temat produktu czy usługi. Kampania marketingowa powinniśmy prowadzić w sposób w pełni przemyślany. Pierwszym jej etapem jest przeprowadzenie wnikliwej analizy klienta i jego branży. Prawidłowo przeprowadzona analiza pozwala obrać najlepszą strategię działania. Dodatkowo agencja omawia szczegółowo prowadzenie kampanii z klientem i dopiero później ją realizuje, publikując wpisy.
Czy buzz marketing zwiększy sprzedaż?
Kampania marketingu szeptanego powinna być realizowana systematycznie i przez dłuższy okres czasu. Rezygnowanie jej po jednym czy dwóch miesiącach mija się z celem. Trzeba kilku miesięcy cierpliwości, aby profesjonalnie prowadzony WoMM przyniósł widoczne efekty. Świetnym efektem buzz marketingu bywa często zjawisko samonapędzającej się dyskusji. Odpowiednio skonstruowany wpis może pobudzić dyskusję zwykłych użytkowników, którzy prowadząc ją w naturalnie, będą za darmo przyczyniać się do kampanii.
Buzz marketing tylko u profesjonalistów
Wszystkie pozytywne aspekty marketingu szeptanego mogą zaistnieć tylko wtedy, gdy kampania będzie realizowana w prawidłowy sposób. Nie można pozwolić na to, aby działania prowadzić amatorsko i kusić klienta tylko niskimi cenami. Nieprofesjonalnie prowadzona kampania zamiast przekonać klienta do zakupu, może go trwale zniechęcić.