Ziemia się kręci, świat idzie do przodu i życie też. To oczywiste, trywialne stwierdzenie sprawdza się w każdej dziedzinie życia, również w marketingu. A może jednak działania marketingowe są zbędne? Sam w to nie wierzysz. W takim razie, co z tym współczesnym marketingiem?
Czy promocja jest potrzebna?
Spróbujmy, zatem zastanowić się, czy działania marketingowe są na pewno potrzebne. Może nasz produkt jest tak rewelacyjny, że bije na głowę konkurencję. A więc, tak naprawdę nie potrzebujemy marketingu, bo produkt obroni się sam. Dobrze, tylko jakim cudem, bez marketingu, konsumenci się o nim dowiedzą? Można odpowiedzieć: pocztą pantoflową. W tym momencie możemy już przestać fantazjować. Bo przecież każda osoba z minimalną świadomością rynkową wie, że marketing jest potrzebny i był potrzebny zawsze. Kwestia powinna być więc postawiona inaczej: dlaczego potrzebujesz marketingu? I jaki powinien być ten marketing?
Marketing tradycyjny
Tradycyjne działania marketingowe mogą odbywać się w kilku obszarach. Najłatwiejsze do osiągnięcia to ulotki i tradycyjny marketing szeptany, czyli poczta pantoflowa. Co jeszcze? Reklama w prasie lokalnej, ogólnopolskiej czy branżowej. Tu jest już stosunkowo drożej. A radio i telewizja? Owszem, ale tutaj trzeba już wyłożyć konkretne środki. Czy będą one na tyle skutecznie wydane, aby się zwrócić, to już kwestia dyskusyjna. A może spróbować nowoczesnego marketingu?
Marketing internetowy
Wynalezienie Internetu zmieniło nasze życie, branżę marketingową także. Pojawiło się mnóstwo możliwości, które ewoluowały w ciągu ostatnich 20 lat. Oczywiście podstawa wszelkich działań to prowadzenie profesjonalnej, aktualizowanej na bieżąco strony internetowej. Strona ta powinna być bazą do wszelkich innych działań. Pierwszym z nich jest aktywność w mediach społecznościowych. Prowadzenie fanpage’a jest w tej chwili po prostu niezbędne, ponieważ konkurencja to robi i nie można pozostać w tyle. Po za tym social media to świetny sposób na komunikowanie się ze swoimi klientami. Innym skutecznym działaniem jest stosowanie content marketingu, czyli publikowanie promocyjnych treści w różnej formie i w różnych miejscach. Dobrym i tanim rozwiązaniem jest też kampania marketingu szeptanego. Internet jest pełen różnego rodzaju forów, gdzie można skutecznie informować o danym produkcie. Możliwości jest oczywiście więcej: współpraca z influencerami czy z eRzecznikiem. Trzeba je tylko w odpowiedni sposób zastosować, bo konkurencja zrobi to na pewno.