Odpowiednie zaplanowanie działań marketingowych dla swojej firmy jest podstawowym warunkiem ich powodzenia. Warto poświęcić nieco więcej czasu i dokładnie wszystko przeliczyć. Opracowanie skutecznej strategii działań marketingowych może dawać plony przez długi czas. Jak, zatem planować działania marketingowe?
Od czego zaczynamy?
Planowanie strategii marketingowej powinno składać się z czynności analitycznych, jak i kreatywnych. Oczywiście pierwsza w kolejności powinna odbyć się szczegółowa analiza sytuacji marki. Analiza ta dotyczy zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych czynników wpływających na sytuację marki. Bardzo ważne jest określenie potrzeb i możliwości danego podmiotu. Bardzo możliwe, że czynności te wskażą nowy kierunek, który powinien być obrany w strategii marketingowej.
Kreatywność przede wszystkim
Po dokonaniu analizy, powinniśmy określić jasno cele działań marketingowych. Cele te można podzielić na te, które będą osiągnięte w bliskiej przyszłości oraz tej dalszej. Wiadomo także, że każdy podmiot musi starannie opracować budżet przyszłej kampanii, stosownie do swoich możliwości finansowych. Po ustaleniu celów można zabrać się do układania planu poszczególnych działań w różnych obszarach przestrzeni marketingowej.
Grupa docelowa
Powyższe działania, jeśli tylko będą realizowane w pełni profesjonalnie, pozwolą na wyodrębnienie grupy docelowej klientów, do których chcemy dotrzeć. Warto poznać ich charakterystykę: wiek, zainteresowania czy cele życiowe osób, do których chcemy skierować swoje produkty czy usługi. Charakterystyka grupy pozwoli na dobór odpowiednich narzędzi i kanałów, którymi będziemy kierować swój przekaz w czasie kampanii.
Niekończące się możliwości
W zależności od celów i grupy docelowej mamy do wyboru różne formy marketingu, które możemy wykorzystać. Dobrze jest rozpocząć działania od popularnego i dostępnego na każdą kieszeń marketingu szeptanego. Systematyczne publikowanie wpisów na temat marki na forach czy w mediach społecznościowych z pewnością pomoże podnieść sprzedaż. Gdy kampania miałaby trafić do specyficznego kręgu klientów, warto wykorzystać influencer marketing. Zawsze warto zastosować też marketing treści, aby klienci mieli też dostęp do dłuższych informacji na temat marki.
Wraz z rozwojem firmy działania marketingowe powinny obejmować coraz więcej kanałów, nawet tych tradycyjnych, jak radio i telewizja. Ważne przy tym, aby kampania była realizowana przez profesjonalistów. Wtedy rezultaty będą najlepsze.
Wg mnie najważniejszą rzeczą w planowaniu działań marketingowych jest systematyczność działań. A niestety, coraz częściej zdarza się, że marketing planowany jest krótkoterminowo, co gorsza – nie raz wstrzymywany (np. pandemia).