Kryzys jest zjawiskiem występującym w każdej dziedzinie życia. Nie ma od niego ucieczki. Trzeba być zawsze przygotowanym na jego nadejście. To samo dotyczy marketingu internetowego. Sytuacja kryzysowa może dopaść każdą markę i należy wiedzieć, co robić w takiej sytuacji.
Co może się stać?
Zastanówmy się najpierw nad takim przykładem: Jesteśmy rozwijającą się marką. Mamy coraz lepszą opinię wśród konsumentów. Niech to będzie hotel w atrakcyjnej lokalizacji. Goście są zadowoleni z warunków, mamy pozytywne opinie w Internecie. I nagle w krótkim czasie zaczynają się pojawiać negatywne, czy bardzo negatywne wpisy. Wiemy, że mijają się one z prawdą. Ale Internet, jak i papier, wszystko przyjmie. Dzieje się coraz gorzej i mamy mniej rezerwacji….
Przyczyny kryzysu
Przyczyn tego typu sytuacji może być kilka. Załóżmy, że trafiliśmy na wyjątkowo wymagającego klienta. Do tego coś w naszej działalności poszło nie tak, ktoś z pracowników miał słabszy dzień. Kontynuując wątek hotelu, zakładamy, że gość jest niezadowolony z naszych usług i pisze na forach turystycznych bardzo negatywne opinie. Co więcej, inni goście, którzy wtedy byli w naszym hotelu, też są nie całkiem zadowoleni i przeglądają te fora, czy może nie są jedyni. Ośmieleni pierwszym negatywnym postem również wylewają swoje żale i dobre imię naszej marki zaczyna odchodzić do przeszłości.
Jak sobie radzić z kryzysem?
Oczywiście przyczyn może być więcej: chwilowy spadek jakości naszych usług czy produktów, zwolniony pracownik mszczący się negatywnymi opiniami gdzie popadnie. Skoro coś takiego może zawsze się wydarzyć, czy można się zabezpieczyć na taki wypadek? Oczywiście. Najlepiej nawiązać współpracę z którąś z profesjonalnych agencji marketingowych. Nie dość, że zadba ona o należytą promocję marki, to jeszcze pomoże złagodzić czy nawet zażegnać kryzys. W sytuacji, o której pisaliśmy powyżej, może to być kampania marketingu szeptanego, która przykryje i zneutralizuje negatywne wpisy.
Oczywiście tych działań może być więcej. Można wykorzystać influencera czy eRzecznika. Ważne, aby działania były w pełni przemyślane i profesjonalnie realizowane.