Influencer marketing przeżywa właśnie swoją złotą erę. Zjawisko to przybiera coraz bardziej na znaczeniu. Dzieje się to w wyniku wchodzenia w dorosłość coraz większej ilości osób z tzw. pokolenia Z. Stają się oni świadomymi konsumentami, do których ta forma marketingu trafia najlepiej.
Kim jest influencer?
Najważniejszą cechą influencer marketingu jest wykorzystanie w kampanii promocyjnej influencera. Osoba ta, czyli w języku angielskim „ktoś mający wpływ na innych” prowadzi zazwyczaj bloga lub vloga (video bloga). Bardzo często influencer specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Dlatego też często nazywamy go liderem opinii. Z kolei ludzie, którzy tworzą krąg jego odbiorców to followersi (ang. zwolennik, obserwujący)
Czym jest influencer marketing?
Zjawisko to jest zazwyczaj częścią szerszej kampanii, ale jest jej ważnym elementem. Marka zaczyna być więc promowana przez konkretną osobę, która w oczach swoich odbiorców uważana jest za eksperta w danej dziedzinie. Warto zaznaczyć, że w zależności od liczby followersów, influencerów dzielimy na kilka grup. Najczęściej spotykamy mikroinfluencerów z zasięgiem do kilkudziesięciu tysięcy odbiorców. Skrajne przypadki stanowią celebryci (krąg odbiorców od kilkudziesięciu tysięcy) i nanoinfluencerzy (do tysiąca odbiorców). Każdy z powyższych przykładów może być wykorzystany w marketingu, ale najczęściej wybiera się kogoś z grupy mikroinfluencerów.
Jak wybrać influencera?
Kwestia wyboru odpowiedniej osoby do kampanii jest zasadnicza. Błąd popełniony przy wyborze może kosztować markę utratę dobrego imienia, co przełoży się na długotrwały spadek sprzedaży. Przede wszystkim należy odpowiednio dobrać lidera opinii do branży, w której znajduje się marka. Wiadomo, że osoba prowadząca vlog motoryzacyjny będzie świetnie pasowała do marki reprezentującej tą branżę. Problemy mogą nastąpić, gdy do promocji zaproszona będzie osoba kontrowersyjna, posługująca się specyficznym językiem. Dotyczy to zwłaszcza osób młodego pokolenia i właśnie w tej grupie powinna być wtedy wykorzystywana.
Każdy może być influencerem
Największe marki bardzo chętnie wykorzystują w swoich kampaniach celebrytów. Fakt ten nie może dziwić. Po pierwsze osoba taka może dotrzeć do wielkiego kręgu odbiorców. Po drugie na współpracę z nią stać finansowo tylko największe firmy. Jednak coraz częściej w marketingu wykorzystuje się osoby o niewielkiej liczbie followersów. Trend ten obserwuje się zwłaszcza w branżach niszowych. Dodatkową zaletą nanoinfluencerów jest ich dobry i bliski kontakt z odbiorcami.