Branding personalny można scharakteryzować za pomocą jednego stwierdzenia: ”bądź sobą”. We współczesnym świecie możemy być praktycznie każdym, ale najtrudniej jest być właśnie sobą. Wizerunek, który nie sposób pomylić z żadnym innym, to właśnie kluczowy element marki osobistej, a więc i najważniejsze zadanie, z jakim musi mierzyć się każdy, komu nieobcy jest personal branding.
Marka bardzo osobista a branding personalny
Branding personalny to wszelkiego rodzaju działania, które mają na celu pokazanie naszej firmy od jak najlepszej strony. Innymi słowy, branding personalny polega na stworzeniu takiego wizerunku marki, który na długo pozostanie w świadomości odbiorców. Na sukces w branży można pracować całymi latami, ale te pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz i to od niego wszystko się zaczyna…
Dla kogo jest branding personalny?
Wbrew pozorom branding personalny nie jest przeznaczony wyłącznie dla osób już znanych w lokalnym środowisku czy tych z pierwszych stron gazet. Chociaż to oni w głównej mierze dbają o to, by ich gwiazdka nie zgasła zbyt szybko. Branding personalny z powodzeniem może być wykorzystywany przez każdego, komu zależy na zaistnieniu w danej branży, utrzymania pożądanej pozycji oraz zaistnienia w świadomości odbiorców właśnie z takiej, a nie z innej strony… Branding personalny stosują więc np. zarówno właściciele dużych firm, jak i początkujący freelancerzy.
Korzyści wynikające ze stworzenia wyrazistej marki osobistej
Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego jednym osobom wszystko przychodzi jakby łatwiej? Koleżanka pisze wiersze i właśnie udało jej się wydać już kolejny tomik poezji. Twój artykuł natomiast czeka na publikację, ale jakoś nikt nie jest nim zbytnio zainteresowany. Marek od niedawna robi zdjęcia i jest zapraszany na każde lokalne wydarzenie. Ty natomiast skończyłeś studia fotograficzne, ale z twoich zdjęć cieszy się tylko rodzina? Przykłady można mnożyć.
Branding personalny to sposób na zyskanie rozpoznawalności i stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki w świadomości odbiorców. Jeśli jesteśmy dobrzy w swoim fachu, to sami możemy dyktować stawki, ustalać reguły współpracy. Nie bez znaczenia jest także nasza osobowość oraz ciągła chęć rozwoju. To pośrednio może być dla nas samo w sobie dodatkową reklamą.
Marketing personalny w praktyce
Branding personalny, aby mógł w pełni spełniać swe zadania, musi być oparty na skutecznym marketingu. Jak planować działania marketingowe? Od czego zacząć? Do dyspozycji mamy wiele narzędzi i dróg. Niemniej jednak musimy jasno określić, w czym tak naprawdę jesteśmy dobrzy i do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć. Spróbujmy dowiedzieć się, jak naszą markę spostrzegają inni? Łatwiej wtedy będzie skorygować nam ewentualne błędy w kampanii. I pamiętajmy: bądźmy szczerzy.