Dawno skończyły się już czasy, gdy wystarczyło kupić domenę i postawić stronę. Działając w ten sposób, aktualnie można jedynie być dumnym z tego, że się ją ma. Jednak niestety nie warto liczyć na jakikolwiek ruch, gdy nie zadba się o jej pozycję. Wciąż sprawdza się prawda stara jak świat, jednak wciąż tak samo prawdziwa: ‘Reklama dźwignią handlu’. Jeśli strona ma przynosić efekty, budować wizerunek lub sprzedawać, musi na to zapracować. Klient nie trafi do sklepu, gdy o nim nie wie. Strona, podobnie jak marka, gdy nie pracuje na swój sukces, prędzej czy później poniesie porażkę.
Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie jest formą reklamy w sieci. Nad wysoką pozycją strony w wyszukiwarce pracują nie tylko marki, ale i blogerzy, influencerzy czy instytucje publiczne. Na wstępie należy zaznaczyć, że jest to działanie długoterminowe. Wymaga cierpliwości i konsekwencji, a przede wszystkim strategii. Jak w przypadku każdej kampanii promocyjnej, założenia to podstawa. Dookreślenie celu pozwoli również na bieżąco weryfikować przebieg działań.
Słowa kluczowe
Prace pozycjonerskie standardowo zaczyna się od dookreślenia zasięgu pozycjonowania. Marka powinna dookreślić czy zależy jej na widoczności na lokalnym terenie czy raczej globalnych zasięgach. W kolejnym kroku definiuje się słowa kluczowe. Oczywiście nie powinny być przypadkowe. Przydatne do tego celu jest narzędzie Google Keyword Planner. Dostępne w ramach bezpłatnego konta Google Ads. Pozwala wybrać trafne frazy z wysoką miesięczną liczbą wyszukiwań. Statystyki przygotowywane są w określonym obszarze np. w granicach miasta, regionu oraz całego kraju.
Audyt SEO
Przed rozpoczęciem prac pozycjonerskich dobrze jest zweryfikować stan strony poprzez audyt SEO. Powinna być w możliwie największym stopniu dostosowana do preferencji Google. Stan strony pod kątem optymalizacji weryfikuje się najczęściej programami taki jak np. Seoptimer. Po kilku sekundach otrzymuje się a’la raport. Prezentuje on bieżącą sytuacje witryny, czyli to jak długo się ładuje, czy ma nagłówki, czy posiada mapę witryny itp. Oprócz weryfikacji pod kątem technicznym, warto również sprawdzić treści na stronie. Po wybraniu słów kluczowych, dobrze jest je uwzględnić we wszystkich udostępnionych materiałach. Z punktu widzenia widoczności strony w wyszukiwarce Google, można również rozważyć utworzenie bloga firmowego. Roboty Google doceniają strony z regularnie dodawanym contentem.
Dodatkowe narzędzia pozycjonerskie
Prace nad pozycjonowaniem warto wspierać dodatkowymi działaniami w sieci. Nie bez przyczyny marki zabiegają o udostępniane swoich materiałów przez blogerów czy influencerów. Linkowanie zewnętrzne może przynosić zdumiewające efekty. Wartość strony rośnie, gdy poleca i linkuje do niej inna strona o podobnej lub zbliżonej tematyce. Liczy się jednak nie liczba poleceń, ale ich jakość. Dużo więcej zyskuje się dzięki linkowaniom ze stron z wysoką pozycją w wyszukiwarce. Nad widocznością marki w sieci pracuje się również dzięki WoMM, czyli popularnym szeptankom. Decydując się na marketing szeptany, można wykorzystać w nim słowa kluczowe, na których buduje się stronę. A dodając aktywne linki do wpisów na forach, portalach czy w social mediach, zyskuje się wspomniane wyżej linkowanie zewnętrzne. Swoją drogą pozycję marki w sieci kształtuje się również poprzez dynamicznie rozwinięte profile w SoMe.
Pozycjonowanie jest jednym z podstawowych działań jakie powinna uwzględnić każda marka posiadająca stronę internetową. Udostępnienie w sieci kolejnej witryny z pewnością nie zagwarantuje marce sukcesu sprzedażowego. Żyjemy w czasach, gdy konkurencja zabiega o wyższe pozycje. Zrobi naprawdę dużo, by być choćby o jedno ‘oczko’ wyżej w wyszukiwarce. Dlatego stawiając stronę firmową lub sklep internetowy, równolegle powinno się myśleć o narzędziach marketingowych. One zagwarantują firmie wysoką pozycję w wyświetleniach na daną frazę.