Marketing szeptany – pojęcie, które w ostatnim czasie zdominowało świat reklamy. Zarówno wielkie korporacje, jak i małe przedsiębiorstwa garściami czerpią z narzędzi, które oferuje ta forma kampanii. Zastanawiacie się, jakie mogą być formy buzz marketingu i poszczególne wersje się różnią? Mamy dla Was krótki przewodnik, za sprawą którego kampanie szeptane nie będą miały dla Was tajemnic.
Popularne formy marketingu szeptanego
Zacznijmy od początku, czyli czym jest sam marketing szeptany? Otóż to forma promocji, która polega na wywoływaniu pozytywnych reakcji konsumentów. Do realizacji tego celu wykorzystywane są zazwyczaj nienachalne rekomendacje przemycane w formie niezobowiązującej rozmowy. Tego typu działania można prowadzić przy użyciu różnych form. Jedną z jego najskuteczniejszych wersji jest marketing wirusowy, który opiera się na stworzeniu tak atrakcyjnych treści, że przypadkowi użytkownicy niezwiązani z marką sami chętnie je rozpowszechniają. Skutecznym kanałem dystrybucji treści marketingu wirusowego są wiesz social media, gdzie odbiorcy chętnie wymieniają pomiędzy sobą śmieszne memy, czy filmiki. Firmy coraz chętniej tworzą, więc tego typu treści z udziałem swojej marki lub produktu.
Popularnością cieszy się też tzw. evangielist marketing, którego istotą jest wytworzenie u konsumenta wyjątkowo silnego zaufania do danego produktu lub usługi, że klient z własnej woli zachęca do dokonania zakupu innych. Jest to zaawansowana forma promocji, jednak niezwykle skuteczna. Marki chętnie sięgają też po trendsetting, brand blogging, czy product seeding, czyli formy kreowane przez celebrytów, liderów opinii i blogerów. Celem takich działań jest wywołanie chęci naśladowania.
Nie bez znacznie we współczesnym świecie reklamy pozostaje też cause marketing i działania z zakresu CSR. Polegają one na wspieraniu społecznie istotnych kwestii przez firmy, co pozwala budować zaufanie do marki i poczucie wzajemnego zrozumienia. Takie inicjatywy sprawiają, że klienci zaczynają budować z daną firmą relacje.
Co daje marketing szeptany?
Marketing szeptany to mnogość różnych form i możliwości. Umiejętne korzystanie z możliwości, które daje może nie tylko znaczącą wpłynąć na efekty sprzedażowe, ale również wzmocnić wizerunek i przyczynić się do realizacji strategii content marketingowej, jednak działania z zakresu buzz nie powinny być dziełem przypadku. Dlatego najlepiej powierzyć je w ręce fachowców, którzy zmaksymalizują efektywność promocji.
Marketing szeptany to teraz najskuteczniejsza z najtańszych form reklamy. Szczególnie w takich branżach, których klienci często przesiadują w Internecie.